Saturday, October 08, 2011

Zero : Mencari , Mengkaji dan akhirnya Kutemuinya…

Assalamualaikum n seLamat sejahtera..

Kali ini Zero akan berkongsikan bagaimana saya bermula dalam pelaburan dengan East Cape Corporation ini.

Semua orang tahu bahawa harga emas adalah konsisten. Tidak seperti nilai RM 10, 000 hari ini yang tidak akan sama dengan RM10,000 tahun 2021 dari segi nilai jualan kerana susut harga yang telah berlaku sejak dahulu lagi. Contoh paling mudah jika dahulu nasi lemak hanya 50 sen sekarang 50 sen adalah nilai sebelah telur rebus dalam nasi lemak itu sahaja.

Tapi nilai emas tetap sama dari segi nilai dan harganya hanya semakin bertambah hari ke hari. Justeru saranan Tuan Guru Nik Aziz sejak dulu lagi mengenai simpanan emas sememangnya menggamit hati ini tapi manalah ada masa nak melabur ni kan sementelah lagi menumpukan perhatian dalam perjalanan mencapai ijazah kelas pertama..

Alhamdulillah apa yang diimpikan tercapai dan pelbagai insetif kewangan pula diperolehi dari kerajaan mahupun family .. Ok takpa wang yang dapat Zero simpan dulu di samping menunggu tawaran kerja sebagai seorang Kaunselor yang sudah lama diimpikan (ok kisah pemilihan kerjaya saya boleh anda ikuti di salah satu entry di blog peribadi saya ; kLik je siNi .. )

Akhirnya setelah menunggu , Zero telah bergelar seorang kaunselor di Sarawak dengan kerinduan pada kampung di Kuala Terengganu sentiasa menggamit memori. Pendapatan tetap sudah diperolehi dan wang simpanan juga semakin bertambah.

Namun bulan ke bulan Zero melihat RM 40,000 dalam itu hanya bertambah akibat simpanan gaji dan menunggu dividen setahun pun hanya dapat 8.7% pada tahun lepas. Setahun menyimpan hanya dapat RM3480 je dividen. Ehehe Zero bersyukur namun Zero berusaha mencari pelaburan yang mampu menjana sesuatu.

OK .. ZERO BUKANLAH SEORANG YANG MEMINATI PERNIAGAAN APATAH SELAKU SEORANG KAUNSELOR YANG TELAH MELALUI PELBAGAI UJIAN PERSONALITI SEMEMANGNYA DARI SEGI KERJAYA SAYA ADALAH MENGUASAI “SOCIAL” DAN BUKANNYA “ENTERPRISING” YANG DIMILIKI SEORANG BUSINESSMAN.

Bermulanya pelaburan ini adalah dengan mencari pelaburan-pelaburan yang boleh disertai. Zero membaca e-book , berhubung dengan agen2 yang menawarkan pelaburan dan turut melihat perjalanan sesebuah perniagaan itu. Pernah hati ini tertarik dengan satu pelaburan internet di Facebook yang memerlukan Zero hanya mendaftar dengan hanya RM100. Namun setelah melihat pada namanya pun dah terpampang “Downline” terus Zero men”unfriend” kakak yang ajak masuk tu.Miahaha. ADA KE MODAL RM100 PASTU NAK TAMBAH PENDAPATAN BAGAI2 KAN. YANG PENTING KALO DAH NAME DOWNLINE MESTILA KENE CARI ORANG. LAHAI.. SO ZERO TERUS MENCARI UNTUK MELABURKAN SIMPANAN INI KE DALAM SATU AKAUN YANG SELAMAT DAN DIPERCAYAI.

Saban hari Zero melihat Facebook abang sepupunya dengan status “usd80 masuk” , “dapat 120usd sebelum tido” dan juga “emas pelaburan menguntungkan”. Wahhh , rupa2nya abang sepupu Zero iaitu , Abang Rom yang dah ada semua pun main emas. Justeru apa lagi Zero terus berhubung dan bertanya sambil memahami apa yang dilakukan oleh Bang Rom ini.

Gold Investmesnt n Trading.. Inilah yang diperkenalkan oleh Abang Rom kepada Zero..

Dan kini Alhamdulillah , setelah mula melabur kini setiap bulan Zero mendapat dividen 450USD di samping “gold trading” yang melebihi 250USD sebulan dengan pelaburan 8 lot…

No comments:

Post a Comment